Ze bestaan: communicerende techneuten

In gesprek met Carlo Ortelee, directeur eigenaar van Watersportcentrum De Brekken in Lemmer naar aanleiding van een brand met grote gevolgen voor de bedrijfsvoering van het watersportcentrum met jachthaven, verhuurplekken voor stacaravans en chalets. De Friese thuishaven voor watersporters.

Dinsdagochtend 13 augustus ging rond vijf uur de alarminstallatie van de horeca af. De huurder van het horeca-gedeelte van het complex, die op drie minuten afstand woont, liep direct naar het pand, zag rook en belde de brandweer, die snel ter plaatse was. De horeca-huurder probeerde ondertussen zelf de vlammen te blussen. De brandweer nam dit direct

De rook- en roetschade was in het hele pand zichtbaar.

van hem over en had het vuur in de horeca-opslag snel onder controle. De ruimte was vol rook en bluswater. Het gehele pand inclusief het kantoorgedeelte werd door de brandweer gecontroleerd op nog aanwezige personen en mogelijk andere brandhaarden. Omdat Ortelee op dat moment in Limburg was en er geen sleutels voor handen waren, heeft de brandweer een raam ingetikt om alle ruimtes van het gebouw te inspecteren. Vervolgens werd Stichting Salvage ingeschakeld om te beredderen en de schade te beperken.

“Toen ik in Lemmer aankwam had ik in een uur tijd tien visitekaartjes. Pas na een paar dagen wist ik wie welke rol had en door wie ze betaald werden. Het is allemaal chaotisch na een brand”, aldus Ortelee. De eigenaar van watersportcentrum De Brekken – een ondernemer puur sang – herpakte zich en ging in gesprek met de verzekeraar en het reconditioneringsbedrijf Corocor. Een offerte, waarin de apparatuur stuk voor stuk genoemd staat met wijze van reiniging en de kosten hiervan, werd opgesteld door Rob Vis Dieperink, directeur/projectmanager van Corocor Technische Reconditionering BV.

Ortelee: “Rob kan goed en duidelijk communiceren. Dat is zijn talent. Heel bijzonder trouwens, een techneut die goed kan communiceren en begrijpt waar je als ondernemer mee bezig bent. Zo voorkom je verwarring en irritatie. Ik heb de tijd en ruimte gekregen om zelf te beslissen wat ik wel en niet schoon wilde laten maken door Corocor. Een nieuw aangeschafte server heb ik laten schoonmaken, maar voor onze net nieuwe telefooncentrale wilde ik een nieuw exemplaar.”

De ruimte ontruimt, de roetresten zijn goed zichtbaar
De serverkast

Ortelee is verrast door de grote flexibiliteit van de medewerkers van Corocor. Er was goed overleg over wanneer apparatuur ontkoppeld, meegenomen, schoongemaakt en weer geplaatst kon worden, zodat het watersportcentrum zo kort mogelijk uit de lucht was. Op de vraag wat Corocor nog kan verbeteren in haar dienstverlening, antwoordde Ortelee duidelijk: “Graag in het offertetraject opnemen dat Corocor een ruimte nodig heeft van een paar vierkante meter voor twee man voor een paar dagen.”

Ondanks de professionele steun zonder commerciële druk van Corocor hoopt Ortelee nooit meer een brand mee te maken. Hij praat nog met verbazing over de grote effecten van een relatief kleine brand. “Brand in de horeca-opslag een ruimte van 12 m2 veroorzaakt enorme roetschade in het hele pand van 1.000 m2. Roet dringt overal doorheen en werkelijk alles moet grondig schoongemaakt worden. De afzuigkap van roestvrijstaal leek binnen 3 weken al op een koperen versie”, vertelt Ortelee nu met een glimlach.

Het watersportcentrum is inmiddels weer in bedrijf

Direct Contact